Om vandring, friluftsliv och att resa med barn.

Vandring på Lillnipen/Nipfjället och fenomenet Trollvägen

Utsikt från Nipfjället mot toppen Städjan mitt emot. Nipfjällets sommarparkering i mitten av bilden.
Utsikt från Lillnipen uppe på Nipfjället mot toppen Städjan mitt emot. I mitten av bilden ser du Nipfjällets sommarparkering.

Nipfjället är ett av fjällen/topparna i naturreservatet och fjällmassivet Städjan-Nipfjället i norra Dalarna. Här finns flera toppar att bestiga, och den här gången valde vi den enkla men härliga vandringen upp på Lillnipen 1 100 meter över havet.

Nipfjället och Städjan ligger inom bekvämt avstånd från Idre fjäll. Att åka hit tar ungefär en kvart, och innan en vet ordet av befinner en sig plötsligt uppe på kalfjället, otroligt mäktigt. Här hittar du ett inlägg från vår tur under sommaren 2020, med våra två barn på 4 och 6 år.

Det mystiska fenomenet Trollvägen

Dimman, eller rättare sagt molnen, låg täta över fjället när vi kom upp efter att ha avverkat hundratals höjdmeter i bilen. Strax innan du kommer fram till Nipfjällets sommarparkering, som många använder som start för vandringar i området, når du det som kallas Trollvägen. Det är ett stycke väg uppe på kalfjället där bilen, om du frikopplar, rullar uppför berget istället för nedför. En oerhört märklig upplevelse som barnen fortfarande pratar om och vi vuxna fortfarande inte riktigt kan förklara. Det hela sägs bero på en optisk illusion, även om vi tyckte det var roligare att gå all in på storyn med att det var trollen i berget som fick bilen att rulla uppför. Det fungerar (såklart) både på upp- och nervägen till Nipfjället, så missa inte att prova att rulla både baklänges och framlänges uppför berget.

Staty föreställande ett troll, längs Trollvägen på väg upp på Nipfjället.
Trollet vid Trollvägen, Idre.
Denna plats ligger på vägen mellan parkeringen vid Nipstugan och Nipfjällets sommarparkering.

Nipfjället stoltserar med Sveriges högst belägna (enskilda) väg, och i slutet av den ligger vad som tycks gå under benämningen Sveriges högst belägna parkering. Väldigt praktiskt när en vandrar med barn och helst vill slippa långa anmarscher genom skogen innan en kommer upp på kalfjället. Vi styrde bilen dit och konstaterade nöjda att de morgonpigga folkmassorna på PW Hotell i Idre där vi bodde åtminstone inte var snabbare än oss ut på fjället – på plats när vi kom upp var bara tre-fyra husbilar vars invånare förmodligen hade spenderat natten däruppe (alltså wow, det vill jag göra någon gång), och vad som verkade vara en övergiven Volvo Amazon.

Vandringen upp på Lillnipen

Vi började gå genom dimman upp mot Lillnipen, som alltså är en av topparna på Nipfjället, en vandring på ungefär 1,5 kilometer enkel väg. Trappor och avsatser har förstärkts längs stigen, så det är en relativt enkel vandring till en början även om det förstås går brant uppför. På slutet är det klättring på stenar som gäller för att nå den högsta toppen på Lillnipen. Vi hann fira med varsin kaka och ta några bilder innan nästa sällskap kom upp, och det var mäktigt att ha utsikten för oss själva. Under vår vandring upp hade nämligen molnen skingrats och utsikten klarnat över såväl närliggande fjället Städjan med sin karakteristiska topp och den nu allt mer fullbelagda parkeringen långt där nere.

Ett litet men tilltagande lämmeltåg av andra vandrare syntes också på vägen upp mot Lillnipen, så vi rundade av vår toppstund och begav oss nedåt igen. Medan vi vandrade mot bilen såg vi en hel flock renar som i sakta mak korsade vår väg för att sedan slå sig ner för att beta och slappa en bit längre bort. Vi åt vårt eget medhavda mellanmål på behörigt avstånd medan vi studerade dem i lugn och ro utan andra människor runtomkring, innan vi åkte vidare och spenderade eftermiddagen vid Burusjön. En väldigt mysig dag på fjället!

Ren på Nipfjällets sluttning.
Vi mötte massor av renar på vägen ner från Lillnipen.

Snabbfakta Nipfjället och vandring upp på Lillnipen

Vad: Städjan-Nipfjället är ett fjällmassiv och naturreservat i norra Dalarna, i närheten av Idre fjäll. Här finns flera toppar att bestiga och vandring är omåttligt populärt i området.

Hitta hit & parkera: Från Idre Fjäll tar det ca 10-15 minuter med bil upp till Nipfjällets sommarparkering som ligger precis intill starten på vandringen upp till Lillnipen. Parkering finns också längre ner, vid Nipstugan.

För vem: På Nipfjället finns vandring som passar de flesta, turen upp på Lillnipen är brant men enkel, bortsett möjligen från sista biten som kräver att du klättrar på stenblock. Utsikten är dock fantastisk redan innan den lilla klättringen börjar. Lillnipen, som vi gick upp på, ligger 1 100 meter över havet.

Övrigt: Missa inte att stanna till när du når Trollvägen på din väg mot sommarparkeringen!

Mer info om Städjan-Nipfjället: Finns på hos Länsstyrelsen Dalarna och på Visit Dalarnas webbplats.

Här ligger Lillnipen och Städjan-Nipfjällets naturreservat:

Du kanske också vill läsa: