Idre fjäll är en destination som verkligen lever även när det är sommar. Vi åkte hit en helg i juli 2020 och upptäckte att det fanns massor att göra, inte minst för den som reser hit med barn.

Love och Valter bygger stentorn i Idre.
Stentorn på toppen av Idre Fjäll.

Vi hade egentligen inte tänkt stanna till i Idre under fjällsemestern denna sommar, utan hade bokat vistelser i Sälen och Vemdalen. Men när bytesdagarna på de bägge stugorna inte riktigt matchade och vi fick två dagar över valde vi att spendera dem i Idre fjäll, och det ångrar vi verkligen inte! Jag har tidigare besökt Idre på vintern men aldrig varit här på sommaren, och Idre visade sig vara minst lika härligt under den ”varma” årstiden.

Eftersom vi bara skulle stanna två nätter valde vi att boka in oss på Pernilla Wiberg hotell där vi slapp bädda och städa stuga. Det är väl i ärlighetens namn inte helt praktiskt att bo på hotell när en ska göra dagsturer och behöver fixa med matsäck, men vi klämde in de matvaror som kommit med från vistelsen i Sälen i den lilla minibaren och lagade lunch ute på stormköket så det ordnade sig fint ändå.

Första dagen tog vi liften Väst 6:an upp till toppen för att få lite överblick, och bjöds på magisk utsikt över berg och fjäll i när och fjärran. Extra kul var det att se Sälenfjällen skymta i horisonten eftersom vi just kom därifrån och var uppe på Östfjället så sent som dagen innan. Sen blev det lunch på restaurang Toppstugan där de fixade en riktigt bra pokébowl med svamp till mig – den borde definitivt in permanent på menyn för att utöka de vegetariska alternativen däruppe.

Uppe på Idre-toppen (när vädret är klart) har en också riktigt fin utsikt över Nipfjället och Städjan, de båda fjällen som är två stora kännemärken för området samt också föremål för lördagens kommande aktivitet under vår helg i Idre. Det fanns även gott om renar uppe på toppen, och det gäller förresten hela området – när vi körde in bilen på parkeringen till Pernilla Wiberg hotell stod det tre renar och välkomnade oss, självklart till barnens stora förtjusning.

Utsikt från Idre Fjäll mot Städjan och Nipfjället.
Välkomstkommité bestående av renar utanför Pernilla Wiberg Hotell.

Fredagseftermiddagen och -kvällen ägnade vi sedan åt att upptäcka de centrala delarna av Idre Fjäll. Vi hängde runt aktivitetscentret där det till Loves stora förtjusning också fanns en fotbollsplan, och provade den nya lekparken som byggts precis nedanför fäboden på Idre fjäll. Den var riktigt fin och lagom utmanande för våra barn som var 4 och 6 år vid besöket. Framåt kvällen köpte vi med oss pizza från restaurang Timmerkojan och åt på hotellrummet, innan det blev bad och bastu i hotellet spaavdelning där det finns både bubbelpool och en iskall pool som killarna älskade att härja i …

Maskoten Askes lekpark, Idre Fjäll.

På lördagen var vi tidigt uppe för att försöka undvika folkmassorna (och med dem covid 19-smittan) på frukostbuffén, men antingen hade fler tänkt likadant eller så frekventerades PW Hotell denna helg (alltid?) av extremt morgonpigga individer. Vi lyckades i alla fall få i oss lite frukost innan vi gav oss ut mot dagens första mål – att bestiga Lillnipen uppe på Nipfjället, en härlig vandring med mycket fjäll för liten ansträngning, det går nämligen att ta bilen upp längs Sveriges högst belägna väg och parkera bara någon kilometer från den närmaste toppen.

Vi hade en riktigt härlig förmiddag uppe på Nipfjället. Efteråt valde vi sedan att styra bilen mot Burusjön, en fin liten fjällsjö vid foten av Nipfjället där det bland annat går att paddla kanot och hyra roddbåt (boka via Idre Fjäll och hämta paddlar och flytvästar innan du ger dig bort till sjön – kanoterna ligger redan på plats). Vi slog läger vid vattnet och lagade vår lunch medan barnen kastade några hundratal stenar i vattnet, hur mysigt som helst. Längs sjön finns flera raststugor och iordningställda grillplatser så det är absolut möjligt att hitta sitt eget ställe. Tyvärr var det inte badväder utan snarare skalkläder som gällde den här dagen, men när det är varmt kan jag tänka mig att det är poppis med bad i sjön – det finns en lång fin sandstrand i sjöns södra ände, och vattnet är klart och långgrunt.

Burusjön, Idre.
Fina Burusjön.

Tillbaka på Idre Fjäll senare på eftermiddagen blev det en familjematch i minigolf, innan vi avslutade med mer fotboll, mer bad i bubbelpoolen samt middag på hotellet.

Det finns så mycket mer vi vill göra i och runt Idre fjäll på sommaren. Många aktiviteter kan bokas via Idre Fjälls hemsida, och nästa gång är vi sugna på att testa bland annat höghöjdsbanan – den lägsta banan passar nämligen redan från 4 år, så även Valter hade kunnat få testa på den i år om vi bara hade förbokat hemifrån. Det finns också flera roliga mountainbikebanor för hela familjen, också det sparar vi till nästa år. På återseende då, Idre!

Fikapaus vid fäboden på i Idre Fjäll.

Snabbfakta, Idre Fjäll på sommaren

Hitta hit: Ca 5-6 timmar med bil från Stockholm med omnejd.

Boende: Massor av stugor kan bokas via Idre Fjälls hemsida, men självklart kan du också boka stuga privat. Vi valde denna gång att bo på Pernilla Wiberg Hotell som ligger centralt i området. Det är ett hotell av standardklass med ganska oinspirerande rum (åtminstone familjerummet vi bokade), ska du stanna längre än ett par nätter är det absolut värt att boka med balkong och utsikt över dalen. Frukosten var godkänd men inte mycket mer än så. Fin spaavdelning med varm och kall pool, bastu och ångbastu. Vi kommer definitivt att boka stuga istället för att få friheten att laga mat och sköta sig själv, men denna korta vistelse övervägde fördelarna med att bo på hotell.

Att göra: Cykling och vandring är självklara aktiviteter, men Idre Fjäll har också ett stort utbud av äventyr att ägna sig åt. Från ovan nämnda höghöjdsbana till paddling, organiserade vandringar och forsränning. Centralt i området finns också ett aktivitetsscenter där du bland annat kan klättra klättervägg och spela minigolf samt bada i pool både inomhus och utomhus. Liften Väst 6:an håller öppet vissa veckor under sommaren och funkar både med och utan cykel. Fin nybyggd lekpark finns och passar även lite större barn.

Annat som är bra att veta: Affär finns såväl uppe vid Idre Fjäll samt nere i Idre by. Affären i byn är helt klart mest välsorterad. Flera restauranger är öppna sommartid, även om ingen av dem direkt golvade oss med fantastisk mat. Bäst var nog pokébowlen uppe på restaurang Utsikten.

För vem? Alla som vill ha en aktiv sommarsemester, inte är så väderkänsliga och som inte vill spendera alltför många timmar i bil på väg upp till fjällen.

Här ligger Idre fjäll:

Du kanske också vill läsa: