Om vandring, friluftsliv och att resa med barn.

Kategori: Koh Samet

Koh Samet − ö-liv och stränder bara två timmar från Bangkok

I december 2018 spenderade vi två veckor på fina lilla Koh Samet i Rayongprovinsen, omkring två timmars bilresa sydöst om Bangkok. Ön ligger i Siambukten och nås med slow boat (rekommenderas!) eller speedboat från Ban Phe Pier på fastlandet.

Ao Wai, Koh Samet

Av någon anledning hade vi inte hört särskilt mycket om ön innan vi kom hit, och våra egna tidigare Thailandsresor hade inte heller fört oss åt Koh Samet-hållet, men desto roligare då att få en helt ny destination att upptäcka. Jag kommer för alltid hålla denna lilla ö varmt om hjärtat eftersom vår tremånaders långresa i Sydostasien startade just här,  men även om jag skulle återvända till Thailand bara för en kortare period hade jag gärna återvänt till Koh Samet.

Nedan följer alla inlägg från vår vistelse på ön, och i flera av dem går det att få en bra uppfattning om vad som är bra och mindre bra med Koh Samet, men jag ska även försöka ge en liten sammanfattning här.

Stränder och byar på Koh Samet

Om du kommer med reguljär båttrafik till Samet lägger båten till på norra delen av ön, vid Koh Samet Pier. Denna ligger i anslutning till öns största bosättning, byn Ban Koh Samet eller Da Nan Village, som också verkar vara ett namn som används. Här bodde vi vår första vecka på Koh Samet, i ett litet radhus på en sidogata. Perfekt när du är på en stram budget som vi stundtals försökte vara under våra tre månader på långresa, mindre bra om du vill ha havet alldeles utanför.

Ban Koh Samet övergår söderut i stranden Hat Sai Kaew, som lyckas med konststycket att vara både en långgrund, finkornig sandstrand med turkost vatten OCH det sämsta med hela Koh Samet. Här visar sig turismen från en av sina mörkaste sidor, med speedboats som väller in från Rayong och andra turistorter i närområdet. Besökarna som kommer med dessa båtar stannar ett visst antal timmar, massutfodras, tar selfies i vattnet och återvänder sedan till fastlandet. Sen kommer nya båtar. Och nya. Det tar aldrig slut, och jag skulle aldrig rekommendera någon att bosätta sig vid Hat Sai Kaew.

Men det finns ljuspunkter. Bara några hundra meter bort längs stranden avtar folkmassorna och det blir lugnare. Här finns ett par små pärlor till restauranger och caféer, och här är dagturisterna på behörigt avstånd (av någon anledning passerar 90% av dem aldrig de klippformationer som ligger mitt på stranden).

Och sen blir det bara bättre och bättre. Längs kusten följer en hel rad stränder med tillhörande bungalowbyar och resorts, alla med lite olika karaktär. Först kommer Ao Phai, också exploaterat med lite större resorts, men utan de stora mängderna dagturister. Här ligger till exempel Samed Villa Resort, som vi bodde en vecka på, ett riktigt bra hotell som är populärt bland svenskar, och vi kände oss lite folkskygga efter vår vecka inne i byn, när grannarna vid borden plötsligt förstod allt vi sa. Men vi trivdes här.

Därefter kommer stranden som jag tror heter Ao Pudsa med mysiga Tubtim resort, där vi inte bodde men spenderade mycket tid i restaurangen och i skuggan av träden vid stranden. Via en liten stig genom skogen når du så lilla pärlan Ao Nuan med några enkla bungalows att hyra och en liten restaurang.

Efter Ao Nuan kommer Ao Cho, därefter Wong Duean (större strand med flera hotell och bungalowbyar), Ao Lung Dam, Ao Kian och fantastiska Ao Wai långt nere i söder. Så långt som till Ao Pakarang längst ner på ön tog vi oss inte, heller inte till Ao Prao på västra sidan, men den sägs vara något alldeles extra och får egentligen inte missas enligt vad jag förstår.

Utsiktsplats på västra sidan ön.

Ta sig runt på Koh Samet

Mellan många av stränderna finns stigar som leder genom skogen/djungeln, men känner du dig inte så äventyrlig är det bara att hejda en flaktaxi och be dem köra till den strand du vill. Avtala tid med chauffören om upphämtningstid för hemresan, eller be om Whatsapp eller telefonnummer så ser de till att ni kommer hem igen också.

Nedan följer nu alla inlägg från vår resa, börja längst ner för att läsa dem i kronologisk ordning.

Tack för allt, Koh Samet!

Det har blivit dags för oss att lämna vår första anhalt Koh Samet och bege oss ut på nya äventyr. Just nu sitter vi på ett varmt café i inte så charmiga Ban Phe och väntar på ”Din vän i Bangkok” aka en taxifirma som erbjuder bilbarnstolar med svensk standard. Vi försöker vidta lite västerländska säkerhetsåtgärder där det går, och med tre timmar framför oss på motorväg i eftermiddagsrusningen in mot Bangkok, känns det lite mer fridsamt i själen att veta att barnen sitter någorlunda säkert.

Vi hade några fina avslutande dagar på Koh Samet, och jag kan faktiskt inte nog lovorda denna lilla ö som jag i stort sett inte hade några som helst förväntningar på eftersom de omdömen jag läst innan varit så otroligt blandade. Det tog någon dag att få grepp om ön eftersom huvudstranden Hat Sai Kaew drar ner första intrycket något så kopiöst, men så fort vi hade letat oss därifrån började vi inse vilket resmålsfynd vi gjort. Jag misstänker starkt att de som inte gillar Samet inte hittat så mycket längre söderut än de stora turistmassorna som kommer över dagen — men vad vet jag, en har ju så otroligt olika preferenser.

Nu har vi långt ifrån upplevt hela ön (och bara det känns som en fördel, kul att ha mer att upptäcka om vi kommer tillbaka), men vi gillade nästan alla de stränder vi besökte förutom Hat Sai Kaew. Ända ned till åtminstone Ao Wong Duan (kanske ännu längre, oprövad mark) kan du dessutom promenera på små skogsstigar med ett tiotal minuter mellan varje strand. Det var inget vi räknade med skulle funka med barnen (vi hade ingen aning om svårighetsnivån på sträckorna), men det visade sig gå hur bra som helst med både kids och oss själva, samtliga iförda flipflops dessutom. Oklart hur ormbeståndet är på ön dock, det kändes som gynnsam miljö för såna men vi såg i alla fall inte till några. Vill du inte hyra vespa (vi skippade det) når du enkelt stränderna längre söderut med songthaew/flaktaxi på småvägar i 5-15 min. Förhandla om tur och retur direkt så kommer du ner i pris, och ta numret till chauffören så kan du själv välja när du vill hem igen på eftermiddagen.

Kul är också att stränderna har lite olika profil, och på många av dem (t ex Ao Nuan, delar av Ao Cho och Ao Wai) delade vi oftast inte stranden med mer än några få ytterligare sällskap. Ao Phai, stranden där vårt hotell låg, uppskattades mycket av barnen eftersom det där nästan alltid fanns nya kompisar att leka med. (Det bor många skandinaviska gäster på både Samed Villa och hotellen bredvid, så vill du känna dig unik som svensk är det inte här du ska hänga.)

Det finns små enkla strandrestauranger på nästan alla stränderna och på andra är det bara att knalla in och luncha på den resort som finns. Vi åt riktigt bra mat på flera ställen, bland höjdpunkterna fanns tofu med holy basil på Jep’s Bungalows, smoothiebowls och quinoasallad på Seaddict’s samt i princip all mat på Samed Villa där t o m pizzorna var bra. Inne i byn hittade vi sjukt god mat på mysiga lilla Banana’s som jag tror ligger i välförtjänt topp på Tripadvisor, och på flera små lokala ställen längs huvudgatan som jag inte ens vet om de har namn.

Fina Koh Samet, vi kommer så väldigt gärna tillbaka framöver! Ön känns dessutom optimal för de tillfällen då en inte har tre månaders ledighet att laborera med. Flyger du med Thai Airways kl. 13.30 från Arlanda sitter du med god marginal och käkar lunch med fötterna i sanden dagen efter. Taxin från BKK Suvarnabhumi till färjeläget i Ban Phe tar 2-3 timmar (stor bra väg med mitträcke hela vägen, jag provkörde den i Google Streetview innan vi åkte ;), sen hoppar du på en slow boat och glider över till Samet på 20-30 minuter. Många av resorterna erbjuder också upphämtning med speedboat i Ban Phe, men det är inte lika charmigt som att dela transport med matleveranser och lokalbefolkning, och dessutom känns det skönt att inte bidra till den hysteri av speedboats som råder kring ön. Tycker vi.

Nu väntar några dagar i Bangkok, och vi är peppade på att variera strandlivet med första storstadsvistelsen på den här resan. Hörs därifrån!

Fina stranden Ao Cho.
Ao Hin Khok, stranden mellan Hat Sai Kaew och Ao Pai.
Okej, det blev inte alltid bra. En av stränderna på södra ön var ingen höjdare — taxin, kom tillbaka!
… men det finns å andra sidan sämre ställen att invänta taxi på. Tack vare felvalet av strand fick vi möjlighet att uppleva en av utsiktsplatserna på ön, med spektakulär utsikt över havet.
Where to next?
Expedition Robinson på Ao Cho (dock utan utröstning).
In bland fyrhjulingar utan hjul, cementpåsar och diverse annat bråte så finns där minsann alltid en väg till nästa strand!
”Hunden, det var våran boll!”
”Kan vi se när de sprutar eld ikväll också?”
Hejdå Koh Samet!
Väntar på taxi i Ban Phe.

Happy days på Koh Samet

Alltså vilka dagar vi har här på Koh Samet. Min tanke är verkligen att skildra såväl högt som lågt under den här resan, men vi har som sagts tidigare fått en helt fantastisk start på vårt äventyr så just nu är det mest uppåt!

I förrgår tog vi alltså vårt pick och pack och drog från radhuset inne i byn till stranden Ao Phai fem-tio minuter söderut på Koh Samet. Även om jag gillade det förra boendet skarpt och redan blir lite nostalgiskt nedstämd över att jag inte kommer stå i det där utomhusköket och laga overnight oats på müsli mer (vi har haft lite frukostutmaningar som ni märker), så är det också väldigt skönt att bo precis på stranden. Vi slipper tråckla oss fram längs huvudgatan och parera såväl moppar och songthaews som diverse potentiellt livsnödvändiga inköp av krimskrams (”kan vi köpa den?”) och spännande petvänliga hål i marken där större delen av norra Koh Samets samlade avloppsvatten tycks passera.

Vi bor nu på Samed Villa Resort som är ganska haussat i svenska thailandsforum på nätet, och det har också visat sig vara ett fint hotell som verkar klart välskött – ett riktigt bra alternativ för den som reser till Koh Samet med barn och vill ha det bekvämt. Det är ordning och reda på grejerna, mat kommer in som den ska på restaurangen, sängarna är sköna och det är rent och snyggt på området. Och det är klart det är skönt att uppgradera sig till bekvämligheter som frukostbuffé och varmvatten i handfatet, även om det är lite på bekostnad av charmen som finns med personligare ställen. Det är lite så vi kommer jobba under den här resan för att matcha vår något odefinierade men ändå existerande budget — att varva enklare boenden med nätter/veckor på bättre hotell då och då. Ibland väljer vi enklare boenden men med grymt läge, ibland satsar vi på riktigt bra hotell men kommer ner i pris genom att boka ett annat rum än det vi valt om vi varit borta bara ett par veckor. Blir spännande att se om det är en framgångsrik strategi. Personligen känner jag att läget kommer få styra mycket.

Men åter till de här dagarna då. Även om vi inte drabbades av jetlag så hade vi några sköna dagar med sovmorgnar som en positiv sidoeffekt av tidsskillnaden, men dessa är nu ett minne blott, framför allt eftersom hotellet saknar mörkläggningsgardiner (förbättringspotential). Det är med andra ord tidig uppgång som gäller, och efter frukost är det dags för den sedvanliga insmörjningsrutinen. Detta som på tidigare resor varit det av alla inblandade mest fruktade momentet på dagen där vi mer eller mindre sprungit runt och jagat skrikande barn med händerna fulla av solkräm, har nu istället blivit en av barnens bästa stunder eftersom vi introducerat Netflix-tittande som underhållning. Ett eller två avsnitt Mästerflygarna/PJ Masks och sen är alla klara för dagen. Det må vara curling på högsta nivå, men så värt!

Efter den stundens TV-tittande är det utevistelse från morgon till kväll. Vi har hittat så bra ställen att hänga på att det inte känns nödvändigt att gå in ens mitt på dagen för att undvika solen. Enda stunden barnen är i solen är när de badar, resten av tiden är vi i skuggan och gungar, bygger sandslott, läser böcker eller ägnar oss åt arkeologiska utgrävningar (främst Love).

Idag på eftermiddagen gjorde vi även en utflykt genom skogen till lilla fina Ao Nuan, en av grannstränderna, där det finns några enkla bungalows med sjukt bra läge, ett steg från stranden, och en liten restaurang som fick bli vårt mellis-stopp. Oerhört festligt att höra jublet från killarna när vi läste att de hade banana porridge, dvs havregrynsgröt med banan, på menyn. Love mumsade i sig en hel portion i ren lycka. Han har trots allt ätit detta till frukost i mer eller mindre fyra år nu, inte konstigt att det var ett kärt återseende.

Sedan blev det spontan familjefotbollsmatch och kvällsbad i grymma vågor på denna mysiga strand där vi var nästan helt ensamma. När vi vandrade hemåt genom skogen igen hade det redan börjat mörkna, och det var lika bra att köra middag direkt. Efter maten blev det mera kvällsbad på hemmastranden när killarna träffade nyfunna vänner från gårdagen och plötsligt befann sig ute i vattnet fullt påklädda. Lite eldshow som avslutning och dagen var fulländad.

Så ser dagarna ut här på Koh Samet, med lite variation. Det är klart att det går att tröttna på det också, men jag är väldigt glad över att vi valde att börja just här, med bad och avkoppling, för att landa och fatta att resan verkligen har börjat och att vi inte ska hem om nån vecka. Magiskt.

Insmörjning på gång.
Oslagbart att få vara tillsammans hela dagarna (tycker vi än så länge i alla fall 😉
Kollar utbudet.
”Pappa kan du brottas me mej”
Havregrynsgröt, frukt och Singha, ett mellis av det bättre slaget.
Mumsa på banangröt!
Hemgjord hinderbana på Ao Nuan.
Hittade en fotboll på stranden.

Första tiden på Koh Samet

Tiden knallar på och vi börjar hitta in i den så kallade semesterlunken här på Koh Samet. Det känns redan som att vi varit borta väldigt länge, och det är svårt att tänka sig att det var jobb och förskola för så lite som en vecka sedan.

Vi hade inte kunnat önska oss en mycket bättre start på resan än vi fått. Vädret har varit vänligt nog att bjuda på moln, 30 grader och en härlig bris från havet, vilket har gjort att vi har kunnat spendera hela dagarna på stranden, med lite support från skuggande träd, utan att bränna oss. Det har också varit väldigt skönt att påbörja resan i en rymlig lägenhet istället för ett litet hotellrum. På så sätt har det känts görbart att spendera en del tid hemma och låta killarna löpa fritt inne och utanför medan vi fixar diverse grejer eller bara kopplar av, vilket bidragit till harmoni hos alla inblandade.

Vi påbörjade alltså vistelsen på ön med att bo i byn, Ban Ko Samet eller Da Nan Village, som den också verkar heta. Bland fördelarna med att bo här återfinns bland annat lokala och stundtals riktigt bra restauranger, bra inköpsmöjligheter för t ex frukost samt inte minst frihetskänslan det ger åtminstone mig att inte bo på en resort. Byn bjuder också på en liten lekpark där Love och Valter lekt bland de lokala kidsen, mycket uppskattat av samtliga. Det är en liten by med en huvudgata och några sidostråk, mer turistpåverkad ju närmare stranden en kommer. Och just närheten till stranden Hat Sai Kaew är på sätt och vis tyvärr en av byns främsta nackdelar, fast det borde vara precis tvärtom.

Det var fyra år sedan vi var i Thailand senast, och det är alltid med en viss oro en återvänder — hur mycket mer sönderturistat kommer det vara den här gången? Nu har vi aldrig varit på just Koh Samet tidigare, men kommersen och massturismen som råder på Hat Sai Kaew var något av en chock för mig. Det var inte det faktum att det var mycket folk som var grejen, utan att 90% av alla som är där kommer på dagstur med hjälp av ett oändligt antal speedboats som aldrig slutar frakta in folk som släpps av direkt vid stranden. Besökarna, om de alls äter något, massutfordras sedan på bestämda restauranger, tar 300 selfies påklädda i vattnet och klättrar sedan tillbaka ombord på båtarna och återvänder till Rayong, Ban Phe eller var de nu har sitt boende. Känslan är att de lokala verksamheterna gynnas ungefär 0% av detta och vi såg flera hotell med direkt strandläge som i princip verkar stå tomma vilket är fullt förståeligt — för vem vill bo mitt i detta kaos? Tragiskt att se.

Men, vår räddning de första dagarna blev östra delen av stranden Ao Phai, eller Ao Hin Khok som denna strandremsa också kallas. Ungefär 2 minuters promenad över några klippformationer bort från misären ovan fanns plötsligt lugnet. Här hittade vi Seaddict, ett strandcafé som gör fantastiska smoothiebowls, quinoasallader och vegansk curry, och Jep’s, vars Tofu Fried Rice garanterat kommer att beställas av oss igen innan vi lämnar denna ö om en vecka. Detta precis invid samma fantastiska vita sand och turkosa vatten som på Hat Sai Kaew, men utan turistmassorna. De högre makter som placerade ut de där klippblocken mellan stränderna visste vad de gjorde, för av någon anledning vänder 90% vid stenarna vilket är räddningen för denna del av stranden.

Och idag blev det än bättre. Imorse tog vi en flaktaxi söderut på ön till lilla undangömda stranden Ao Wai, och så mycket bättre än så blir Thailand inte i min bok. En nästan öde strand med några enkla bungalows och en restaurang, träd i vattenbrynet som gjorde det möjligt att bada i skuggan — så bra med barnen — och massa spännande krabbor och snäckor att spana på. Helt underbart. Vi stannade hela dagen och älskade det. Det är otroligt skönt att se att sådant fortfarande existerar.

Imorgon flyttar vi från byn till stranden Ao Phai. Vi hörs när vi landat där!

Hej Koh Samet!

Nu är vi framme och installerade på resans första stopp — ön Koh Samet som ligger 2-3 timmars bilresa söder om Bangkok.

Flygresan fortsatte lika bra som den börjat, det jag dock inte hade insett före avresa var att vår natt aldrig riktigt hann börja innan vi landade i Bangkok kl. 23 svensk tid. Så när vi klev av planet hade jag sovit ungefär fem minuter och så var det helt plötsligt morgon och något slags förväntan om att en skulle vara beredd att ta sig an en ny dag. Love och Valter tog sig några timmars sömn var på planet, men inte direkt att likställa med en vanlig natt hemma i Sverige. Vi klev dock av förvånansvärt pigga, och killarna underhölls bland annat av de långa transportbanden på Bangkoks flygplats på väg till immigration. Väl där kan jag bara konstatera att det är sjukt skönt att resa i länder som ser barn som något upphöjt snarare än som en plåga. Det var bara raka spåret förbi köerna och in i VIP-passagen, tre minuter senare var det klart. Ofantligt skönt.

Så hämtades det ut väskor och letades upp förbeställd chaufför, och mindre än 60 minuter efter landning satt vi i en taxi på väg ut genom Bangkoks förorter ner mot Ban Phe vid kusten. Eftersom jag var fortsatt vaken och vaktade taxichauffören som tyvärr inte riktigt verkade vara det, fick jag se solen gå upp över det suburbiala Bangkok där floder och berg varvades med containerparker och diffusa industrilokaler. Mäktigt på sitt sätt.

Väl framme i Ban Phe köpte vi båtbiljetter och fick veta att det skulle dröja en stund till nästa båt gick. Vi ställde in oss på att vänta på någon form av café som vi tror fanns på den där piren, men blev plötsligt utbeordrade av en man som viftade tillbaka en båt som redan lagt ut och var på väg ur hamnen. Båten var lastad med en kinesisk familj på dagstur från Rayong, några bakfulla britter och en matleverans som säkert skulle räcka för att driva en mindre strandrestaurang i några dagar. Och så vi då, väskor och ungar hivades som vanligt ombord från famn till famn på besättningsmännen innan vi ens hann tänka tanken på flytvästarna som ordningssamt låg nedpackade i bagaget, och sen var vi på väg. Engelsmannen vi hyr vår lägenhet av här menade att vi slagit någon typ av ankomstrekord från Bangkok och hit, och vi kan inte klaga, det var extremt smidigt.

Nu är vi installerade i en fin lägenhet som vi hyrt via Airbnb, mitt inne i huvudbyn på Koh Samet. Vi kommer flytta ut till en av stränderna senare, vilket självklart blir fantastiskt i sig, men vi gillar att bo här omgivna av lite mer lokalbefolkning än en möter på resorterna. Valter har redan charmat tjejerna som säljer frukt nere vid gatan och Love älskar att hänga med och göra ärenden, typ köpa frukost och takeaway från de små restaurangerna längs gatan.

Första natten sov alla, vuxna som barn, i 12-13 timmar, och därmed var den jetlagen avklarad. Vi har hunnit se de mindre härliga sidorna av massturism på Hat Sai Kaew, den största stranden som ligger närmast där vi bor (har aldrig sett så många speedboats samtidigt i mitt liv tror jag), men Loves och Valters glädje över att vara i havet slog ändå ut det totalt. Vi har redan ätit imponerande många fried rice (Petri siktar tydligen på minst 100 under resan …) och faktiskt även stundtals lyckats få i våra kräsna barn lite mat. Imorgon ska vi upptäcka en ny strand och fortsätta landa i att vi är här, och att resan har börjat!

Landat i Bangkok!
Soluppgång över Bangkoks förorter.
Ett skepp kommer lastat med matleverans och oss till Koh Samet.