Sedan flera år tillbaka äter vi vegetariskt hemma, och strävar dessutom efter att hålla kosten växtbaserad, alltså vegansk, i så stor utsträckning som möjligt. Detta gäller förstås även på tur, och eftersom jag själv ibland tycker det är svårt att hitta inspiration kring just vegetarisk och vegansk picknick- och utflyktsmat delar jag här med mig av de rätter vi själva ofta kör med och hur vi anpassar dem för hela familjen. Har du fler bra tips på vegansk mat som funkar i skog och på fjäll? Skriv gärna i kommentarsfältet så provar vi dem i sommar!

Picknick- och utflyktsmat kan såklart vara allt från att laga en rätt från grunden över eld eller på stormkök till att bara värma gårdagens rester på spisen hemma, och slänga ner dem i en mattermos. Vi resonerar oftast som så att det är viktigare att vi kommer ut än att vi får i oss en kulinarisk måltid, men ibland är det också roligt att göra matlagningen till en del av upplevelsen. Barnen älskar att dona med stormköket och att hjälpa till att göra upp eld, och att låta dem vara involverade i sysslorna är ett ofta användbart tips på hur en får till en härlig matstund på turen.

Här kommer några tips på smart vegetarisk/vegansk picknick- och utflyktsmat som alltid funkar för oss.

Grilla köttbullar (vegovariant såklart)!

Att grilla korv eller burgare goes without saying, men en favorit här är att grilla köttbullar! En riktigt bra aktivitet som tar lite tid, är kul för barnen och ofta känns enklare att hantera än korv som lätt går av och ramlar ner i elden. Vi kör gärna med Anammas frysta vegobullar som får tina lite lagom under dagen och därefter är perfekta att trä på täljd pinne.

Färdig soppa/tomatsås + makaroner

Att stanna till vid affären och köpa färdig soppa och ett paket fullkornsmakaroner har räddat många utflyktsdagar för oss. Detta kokas och värms sedan enkelt på stormköket och är en toppenlunch under kalla dagar. Barnen gillar tomatsoppa (ICA har en vegansk variant), vi vuxna uppskattar t ex Spoons butternutsoppa. Vill vi lägga tyngdpunkten på kolhydraterna kör vi istället färdig tomatsås och adderar mer pasta, funkar precis lika bra.

Overnight oats

Är det istället en riktigt varm dag finns det inget som slår kyld overnight oats i mattermos. Finns otaliga recept på denna underbara företeelse, Köket.se har ett recept på overnight oats som vi gillar riktigt bra. Vi lagar gröten kvällen innan och kompletterar med tillbehör som nötter, mandel, russin och såklart massor av frukt och bär. De senare plockas med fördel längs själva vandringen när det är säsong för det.

Pizzabullar

Också en klassiker som alltid går hem, och som passar bra att kombinera med ovan nämnda soppor och overnight oats. Du köper hem ett färdigt pizzakit, brer på tomatsås och lägger på önskad topping och avslutar med riven ost av något slag. Sen rulla ihop, skär till bullar precis som du gör med kanelbullar, och lägg på bakplåtspapperklädd plåt och kör i 12-15 minuter. Klart att ta med! Vi kör med ett par olika toppingar. Barnen gillar tacofärs, dvs soja- eller ärtfärs kryddad med tacokrydda, medan vi vuxna föredrar en vegansk variant av capricciosa med riven rökt tofu (Yipins är outstanding) och tunt skivade champinjoner. Fantastiskt och kan varieras i all oändlighet.

Färdig risgrynsgröt

Också en rätt som bara går att plocka med sig direkt från affären och värma på stormköket. Ingen favorit hos mig personligen, men barnen jublar nog aldrig så högt som när vi meddelar att det blir tomtegröt till lunch, och vad gör en inte för att hålla sina barn vid gott humör. 🙂 Det är inte den mest näringsrika rätten direkt, men det mättar, och de gånger då det känns viktigare att komma ut än att servera en perfekt komponerad måltid är detta klockrent.

Veganska renklämmor á la Jävligt gott

Detta är en rätt som vi upptäckt senaste året och som framför allt går hem hos oss vuxna – den åker bland annat med när barnen serveras ovan nämnda risgrynsgröt. Rökt renkött byts ut mot riven alspånsrökt tofu som blandas med pepparrot, fraiche, citron, lök och andra godsaker till en supergod röra, som breds ut på tunnbröd och rullas ihop. Perfekt att antingen skära i bitar till små munsbitar eller bara ätas som de är. Bland det godaste jag vet – receptet på dessa veganska renklämmor hittar du hos Jävligt gott, de förtjänar sin plats på vilken vegansk picknick som helst.

Falafelrulle med tabbouleh och bönsallad

Låter krångligare än det är. Ganska ofta hackar vi ihop en snabb tabbouleh-sallad på tomater, rödlök, persilja och kanske lite quinoa eller bulgur (bra grundrecept finns hos ICA), och blandar i ett paket avrunna kidneybönor. Detta läggs i matlådor och sveps på utflykten sedan in i vanliga tortillabröd tillsammans med färdig hummus eller ännu hellre auberginröran baba ganoush (vi brukar köpa Zeinas eller Sevans). De toppas till sist med färdig falafel som vi antingen steker på stormköket (godast) eller förbereder hemma. Barnen vill oftast bara ha tomater och bulgur samt gurka i sin “tabbouleh”, så vi brukar fördela i olika lådor.

Pasta- eller bulgursallad

En klassiker förstås. Vi brukar bygga upp den enligt nedan modell, barnens innehåller ofta färre ingredienser än de vuxnas men vi ser alltid till att de får med något från varje sektion.
Kolhydrater: Bulgur eller pasta i form av skruvar, fjärilar eller liknande som är lätt att äta. Gärna bön- eller fullkornsvariant för att hålla alla mätta längre.
Protein: Tofu (varvar mellan Yipins alspånsrökta och Kung Markattas neutrala), knaperstekt tempeh (Kungmarkattas marinerade är grym!), bönor eller kikärtor, gärna i kombination med cashewnötter. Kidsen föredrar kikärtor eller stora vita bönor.
Grönsaker: Ugnsrostad broccoli eller blomkål, tomater, riven morot, röd- eller salladslök, avokado om vi vill lyxa, strimlad grönkål, majs, ruccola eller machésallad.
Frukt: Melon, äpple eller ibland mango.
Topping: Kapris, oliver, finstrimlade soltorkade tomater, rostade pumpakärnor eller solrosfrön.
Smaksättning/dressing: Citron, olivolja, salt och peppar. Går alltid hem, blir alltid gott.

Bulgursallad in the making.

Annat att packa med

Vi tar nästan alltid med oss ett gäng smörgåsar och majskakor att komplettera med, liksom frukt, nyttiga snacks (nötter, mandel, dadelbollar etc.) och någon form av fika eller efterrätt samt såklart KAFFE. Med den setupen är vi oftast rustade för en heldag ute och kan säkerställa lämpliga blodsockernivåer hos hela familjen utan problem.

Ge oss dina tips!

Har du fler tips på smarrig vegansk picknick- och utflyktsmat? Skriv gärna i kommentarsfältet så lovar vi att testa dem! 🙂