Om vandring, friluftsliv och att resa med barn.

Storhogna – härlig skidåkning med barn i Vemdalsfjällen

Av någon anledning har vi, trots otaliga veckor i fjällen de senaste somrarna, inte lyckats ta oss upp på vintern med barnen. Detta jullov blev det ändring på den saken, när vi i sista minuten valde att boka en vecka i Storhogna. Vi skulle icke komma att ångra oss utan fick en riktigt härlig vistelse i Vemdalsfjällen.

Efter ett långt jullov som uteslutande spenderades hemma i det då snöfattiga Stockholmsområdet beslutade vi oss för att det var dags för miljöombyte. Alla längtade efter snö och riktig vinter, så att det skulle bli fjällsemester var givet. Men vart skulle vi åka? Egentligen var det nog Åre som hägrade mest, men den långa bilresan avskräckte, och eftersom barnen aldrig stått på slalomskidor tidigare visste vi att det inte skulle bli så mycket avancerad åkning ändå. Jag började scanna av Skistar efter lediga stugor, men det var ju knökfullt i hela södra fjällkedjan, coronasituationen till trots. Då och då dök det dock upp enstaka objekt, och till sist hittade jag en stuga i Storhogna som kändes riktigt bra för oss.

Bilen lastades med barn samt mat för hela veckan för att undvika coronaspridande besök i butiker, och vi lämnade Solna tidigt på morgonen. Faktiskt hade det snöat lite under natten, och Love kommenterade de små vita fjunen som mot alla odds lyckats hålla sig kvar på marken vid sidan av E4 i Sollentuna med orden ”åh kolla vad mycket snö!”. 🙂 Det skulle bli mer av den varan. När vi passerat Bollnäs började snöhögarna bli allt högre, och snart var vinterlandskapet utanför bilrutorna ett faktum. Otroligt härligt att vila ögonen på.

Äntligen s n ö!

Om Storhogna som skidort

Storhogna besökte vi redan i somras när bodde en vecka i Vemdalsskalet och gick den fina lilla Pluppstigen som finns vid Storhogna Högfjällshotell och som Love och Valter gillade skarpt. Det kändes därför extra kul att berätta för barnen att det var dit vi skulle tillbaka nu. Och Storhogna visade sig faktiskt vara ett perfekt val för första skidresan med barn. Det är ingen särskilt stor skidort, här finns en handfull snälla och ganska korta nedfarter, de flesta med högt, härligt läge och utsikt över södra Jämtland. Upp på toppen kommer du med en knapplift som startar strax nedanför Högfjällshotellet, alternativt med en ankarlift längre bort som tar dig nästan lika högt upp.

En smula mer avancerad åkning erbjuds på andra sidan av berget mittemot, i Klövsjö, vars skidsystem är sammanbyggt med Storhognas. Vi bodde precis vid förbindelseliften mellan de båda skidorterna vilket var ett medvetet och strategiskt val som mycket riktigt skulle visa sig lyckosamt.

Solliften – förbinder Storhogna med Klövsjö.

Detta annorlunda år kändes det också väldigt skönt att välja just en liten skidort som kanske inte lockar så väldigt många andra än de som valt att bo där. Liftkortet gäller i såväl ovan nämnda Klövsjö som i Björnrike och Vemdalsskalet (och kostar därefter), så med mindre corona och större/mer skidvana barn hade vi förmodligen förlagt åkningen på dessa ställen vissa dagar för att få variation. I år var dock Storhogna och Klövsjö fullt tillräckligt för oss.

Pistkarta över Storhogna och Klövsjö hos Skistar »

Barnen lär sig åka skidor

Storhogna var dessutom ett ypperligt ställe för barnen att lära sig att åka skidor. Vi bestämde oss redan innan vi åkte för att det för familjefridens skull var betydligt lämpligare att någon annan än vi föräldrar fick nöjet att introducera dessa bestämda små herrar i skidåkningens underbara värld, och förbokade utan omsvep en timmes skidskola åt dem varje morgon. Vi köpte lektionerna via Storhogna Högfjällshotell, och det var två nervösa och pirriga barn som lämnades av vid uppsamlingsplatsen första morgonen. En stor framgångsfaktor var att de två, med samma förkunskaper (dvs noll), kunde gå tillsammans i samma grupp. Nervositeten (hos oss alla fyra) la sig snabbt när ett käckt och härligt gäng bestående av skidlärarna, Karin, Felix, William och Saga kom och introducerade sig, så vi vinkade lite och stack sen iväg för en timmes vuxenåkning, en helt otrolig lyx!

Denna nämnda lyx utgjorde sedan starten på varje skiddag medan barnen lärde sig glasstruten (används i backen) och glasspinnarna (används i liften). När skidskolan var slut fortsatte vi oftast öva en stund till tillsammans i samma backe, så att barnen fick visa upp vad de lärt sig. Skidskolan i Storhogna håller till i Kalles backe alldeles nära Högfjällshotellet, och Love och Valter älskade verkligen den backen. Lagom flackt för att det inte ska kännas läskigt, det finns en del roliga figurer att svänga runt och liften är jämförelsevis lugn och långsam – perfekt för att lära sig. Efter bara ett par dagar bemästrade båda barnen knappliften och var inte lite stolta när de lyckades ta sig både upp och ner för denna backe helt utan hjälp.

Vi spenderade också en del tid vid det lilla rullbandet som finns nära Storhogna M (där också Skistars skiduthyrning och nyckelutlämning i Storhogna finns). Här är backen ännu flackare och dessutom kort, men den är också bred och helt optimal för att bygga upp barnens självförtroende kring åkningen – det kan liksom inte hända nånting farligt här så de fick klara sig mycket själva vilket de uppskattade.

Träning i Kalles backe, Storhogna.
Nöjda killar på toppen.

Vårt boende i Storhogna

När jag letade boende var jag noga med att det skulle ligga i nära anslutning till (helst nästan i) backen så att vi inte skulle vara beroende av bil hela tiden. Dessutom behövde nedfarten utanför vara snäll, så att vi potentiellt skulle kunna ta oss ner där med kidsen senare i veckan om skidskolan förlöpte enligt plan. Det allra bästa hade kanske varit att bo precis vid själva barnbacken, det kommer vi att sikta på nästa gång, men vi uppskattade också lugnet som fanns vid vår stuga.

Den låg på det som kallas Solsidan i Storhogna, där namnet kommer av att sluttningen vetter mot väster och därmed får ut max av den uppskattade eftermiddags- och kvällssolen. Värt att nämna är att det byggs en hel del i området, men det var ingenting vi stördes av då alla stugor på och omkring vår lilla gata var färdigställda.

Förutom att du har direktaccess till transportliften mot Klövsjö och backen som tar dig ner mot Storhognas skidområde har du här också längdspåren precis runt knuten. Bättre läge blir det knappast. Oftast la vi upp dagarna så att vi åkte skidor i Storhogna först, när barnen hade skidskola, för att sedan förlägga den senare eftermiddagsåkningen i Klövsjö. Lunch åt vi hemma i stugan för att minimera kontakt med andra människor nu i coronatider.

Utsikt över Storhogna från Solsidan.

Stugan i sig var egentligen lite för stor för oss fyra, som samtliga hade möjlighet att få varsin dubbelsäng i eget rum … Men det var gott om plats vilket alltid är härligt när en reser med barn, särskilt eftersom det var ganska kallt under vår vecka och vi därmed behövde in och tina upp oss emellanåt. Bastu och braskamin var givna höjdpunkter, liksom utsikten över hela Storhogna och bort mot Vemdalsskalet.

Sammanfattningsvis är vi alltså otroligt nöjda med vår vecka i Storhogna och kan varmt rekommendera en resa dit. Ska jag nämna någon nackdel är det möjligen att liftarna här stänger redan klockan 15, åtminstone denna tid på året, medan de i Klövsjö håller öppet till 17. Detta hade varit helt fint om bara förbindelseliften mellan områdena hade hållt samma tid. Nu gällde det att passa Solliften för att ta sig över före 15 när den stänger och därmed få två nya fräscha åktimmar, problemet är bara att en även gärna vill nyttja den för att ta sig tillbaka till Storhogna sen eftersom det finns en platå uppe på toppen som inte riktigt lutar åt något håll. Det fick bli en kort kvällspromenad på några hundra meter istället, klart värt det, och jag tror definitivt att det kommer bli fler skidsemestrar i Storhogna för vår del!

Snabbfakta Storhogna på vintern

Vad: Storhogna ligger i Vemdalsfjällen och ingår i samma liftkort som Klövsjö, Vemdalsskalet och Björnrike.

Hitta hit: Från centrala Stockholm tar det ca 5,5-6 timmar att köra (utan paus). Det går också att åka nattåg hit på helgen under högsäsong, tåget stannar då i Röjan varifrån du sen tar bussen Snöpendeln vidare sista 15-20 minuterna till Storhogna. Mer om tåget på Vemdalen.se.

För vem: Alla som uppskattar relativt lugn i fjällen vintertid och inte är ute efter den häftigaste utförsåkningen – perfekt för familjer med mindre barn. Längdspåren här är fantastiska och leder i många fall rakt ut på kalfjället.

Övrigt: Rekommenderar att boka skidskola med Storhogna Högfjällshotell. Väldigt fin service i deras sportbutik också, nästa gång kommer vi fixa vår utrustning där (även om det på intet vis var något fel på Skistars uthyrning).