Om vandring, friluftsliv och att resa med barn.

Paradiset naturreservat – vandring på Tornbergsslingan

Paradiset naturreservat ligger i Huddinge söder om Stockholm, och jag har länge varit sugen på att åka dit tillsammans med barnen. Idag, på självaste kanelbullens dag, var det äntligen dags, och vi fick en fin höstdag tillsammans i Paradiset där vi gav oss i kast med den fina Tornbergsslingan.

Paradisets naturreservat, Huddinge.

När vi vaknade imorse smattrade regnet mot fönstret, men bestämde oss ändå för att fullfölja vår plan att spendera söndagen i skogen. De senaste helgerna har varit fullspäckade med fotbollsträningar, Mulleträffar och ledarutbildning med Friluftsfrämjandet, och det var därför riktigt länge sen vi hade en heldag ”ledigt” tillsammans hela familjen. Vi funderade på om vi skulle damma av någon av våra favoriter och åka till Lida eller Tyresta Nationalpark, men alla var sugna på något nytt.

Paradiset naturreservat har jag fått en hel del tips om, från flera oberoende håll, och det var därför ett enkelt beslut att istället styra mot Hanvedens skogsområde i Huddinge/Haninge där Paradiset och flera andra naturreservat ligger. Vi packade ner lunch, stormkök och för dagen obligatoriska kanelbullar från lokala bageriet, och gav oss iväg direkt efter frukost.

Raststugan och torpet Paradiset
Torpet Paradiset.

Vandringsleder i Paradiset

Det lilla torpet som också heter Paradiset är en bra startpunkt för vandring i området. Det finns flera fina vandringsleder att välja på, bland börjar/slutar Sörmlandsledens etapp 5 och 6 här. Vi hade dock siktet inställt på ett utsiktstorn som finns beläget inne i skogen, nära Stockholms högsta punkt på 111 meter över havet, och valde därför att gå den tur som heter Tornbergsslingan.

Tornbergsslingan går genom riktigt fin skog och över berghällar, och är markerad med grönvita fyrkanter. Strängt taget går den inte i Paradiset utan i Tornbergets naturreservat, men det kan ju verkligen göra sak samma. Efter någon kilometer delar sig stigen, och det går att gå turen både med- och motsols. Vi valde att ta till höger och därmed tillryggalägga den längre sträckan (ca 3,5 kilometer) fram till utkikstornet först, mest för att vi vet att orken kan avta på hemvägen om det är för lång väg kvar efter huvudattraktionen. Totalt är Tornbergsslingan 6 kilometer, och när vi var framme vid tornet hade vi alltså ungefär 2,5 kilometer kvar att avverka.

Det visade sig dock gå hur bra som helst. Killarna var riktigt pigga idag och det märktes att de precis som vi längtat efter en ordentlig tur i skogen. Det fanns dessutom otroliga mängder blåbär kvar i ätbart skick längs vägen, så tillgången på snacks var obegränsad. Och vilken superfin skog vi hade runt oss! Något jag brukar störa mig på i skogarna runt Stockholm är att trafiken nästan alltid hörs, men här var det enbart vinden som susade i träden. Otroligt rofyllt. Vi mötte dessutom bara en handfull sällskap på de fyra timmar vi var ute, varav nästan alla vid utkikstornet, så lugnet var verkligen totalt.

Tornbergets utkikstorn – höjdpunkten på Tornbergsslingan

Efter någon timmes vandring var vi framme vid Tornbergets utkikstorn. Tornet ligger alltså i direkt anslutning till Stockholms högsta punkt, och 360-vyn som mötte oss när vi klättrat upp för alla trappstegen var helt fantastisk. Nu var det en disig dag, men det gick ändå att urskilja flera av de landmärken som finns utmarkerade uppe i tornet och vi blev kvar en lång stund och kikade på utsikten. Skogen breder verkligen ut sig åt alla håll, och det kändes nästan overkligt att tänka sig att Sveriges huvudstad ligger bara 30 minuters körning därifrån.

Nedanför utkikstornet fanns ett par bord utställda, och vi passade på att laga vår lunch och ta rast en stund innan vi påbörjade vandringen tillbaka. Lite längre fram blev det stopp för kaffe, kanelbullar och lek, och alla fyra var riktigt nöjda med turen. Det var en fin vandring att göra tillsammans med barnen, med många roliga broar och spänger att springa och hoppa på, och stundtals riktig trollskog runtomkring. Rekommenderas varmt!

Det finns som sagt andra intressanta leder i området också, så det kommer absolut bli fler besök i Paradisets naturreservat för oss framöver. Bland annat såg vi en stig vid namn ”Sameslingan”, 5 km lång, som passerar invid två olika sjöar och har flera grillplatser längs vägen – sådant är alltid uppskattat, så den ser vi till att sikta vi in oss på nästa gång vi åker till Paradiset.

Snabbfakta Paradiset naturreservat

Vad: Paradiset naturreservat ligger i skogsområdet Hanveden i Huddinge, och här finns flera fina leder att vandra. Området har fått sitt namn från torpet Paradiset som ligger precis där flera av vandringslederna börjar.

Hitta hit & parkera: Från centrala Stockholm tar det ca 30 minuter att köra till Paradiset. Det går att parkera på olika ställen, men en bra utgångspunkt är att ställa bilen (gratis) vid ovan nämnda torp som numera är raststuga och håller öppet för försäljning av t ex kaffe på söndagar.

För vem: Här finns fina vandringsleder som passar många, både med och utan barn. Det går inte att köra barnvagn så ta med sele eller bärstol till de yngsta.

Övrigt: Utedass och möjlighet att fylla på dricksvatten finns i anslutning till raststugan, där det också finns kartor att hämta (finns även utanför i anslutning till informationstavlor om naturreservatet).

Mer info om Paradiset: Finns hos Naturkartan, Länsstyrelsen och hos föreningen Paradiset-Hanvedens vänner. Den sistnämnda webbplatsen är inte direkt mobilanpassad och har ett gäng år på nacken, men där finns detaljerad information om de olika lederna vilket vi tyckte var väldigt användbart.